24/7 bereikbaar. Dat is toch normaal?

1 mei, de Dag van de Arbeid. In 1817 introduceerde de Britse ondernemer Robert Owen een 8 urige werkdag. Dat zou beter zijn voor hun fysieke, mentale en sociale gezondheid, zo redeneerde hij. Wat betekent dit in de tijd van het nieuwe werken? Wat zeg nou zelf, 24/7 bereikbaar zijn voor het werk is toch vanzelfsprekend?

Altijd bereikbaar zijn. Ongezond?

In de afgelopen jaren is veel onderzoek gedaan naar 24/7 bereikbaarheid en de gezondheid van medewerkers. Zo concludeerde FNV in 2012 dat “Technostress een neveneffect is van intensief gebruik van smartphones, dat niet altijd even goed voor de productiviteit is en op de lange duur tot een burn-out kan leiden1”. Ook hield FNV hield een poll onder 246 werknemers, waarvan slechts 20 procent aangaf via de mail op de hoogte te willen blijven van werk in eigen tijd2.

Uit een ander onderzoek blijkt dat 52% van de Europese medewerkers moeite heeft met werkstress dat voornamelijk voortkomt uit een te hoge werkdruk. De meerderheid van de medewerkers geeft aan dat de werkdruk te hoog ligt. Minder dan de helft van de medewerkers, werkzaam in multinationals, ervaren hun werk-privébalans als goed. Aldus Rogier van de Werf, consultant Effectory International, aan de hand van onderzoek dat zijn organisatie in 2015 heeft uitgevoerd onder 46 Europese multinationals, waaronder 27 met een hoofdkantoor in Nederland. Technische ontwikkelingen zijn veelal de boosdoener van een onevenwichtige werk-privébalans. Doordat medewerkers 24 uur per dag bereikbaar zijn, zijn zij meer tijd kwijt aan werk dan dat zij zich in eerste instantie realiseren3.

Aandacht voor een gezonde cultuur

Kortom, de ontwikkelingen van 24/7 bereikbaarheid van werknemers vormen een aandachtspunt. Hoe ga je hier als werkgever mee om? Wat is de norm binnen jouw organisatie? Ga jij er als werkgever vanuit dat jouw medewerkers het voor zichzelf wel goed regelen of zijn in privétijd bereikbaar willen zijn voor werk? Is het regelmatig onderwerp van gesprek binnen de organisatie?

Het voelt zo lullig tegenover mijn collega’s als ik de enige ben die zegt “ik ben niet bereikbaar.”

Ik wil er niet voor pleiten of 24/7 bereikbaarheid al dan niet gezond is. Waar ik je graag op wil attenderen is of de huidige norm binnen jóuw organisatie wel echt zo normaal is. In hoeverre ervaren jouw medewerkers de werkdruk als gevolg van continue bereikbaarheid als een probleem? Mogelijk ligt stress en verzuim op de loer. Daarvoor is maar één oplossing. Maak het bespreekbaar.

Hoe pak je dit aan als werkgever? 7 tips voor de werkgever om een gezonde cultuur te creëren rondom bereikbaarheid en werk.

7 tips voor een gezonde cultuur

  1. De geldende norm. Inventariseer van de huidige norm is. Maak gewoon eens een praatje bij het koffieapparaat. Stel de vraag eens tijdens een vergadering. Hoe doen we dit en wat vinden we er eigenlijk van? Zijn er geluiden over stress, werkdruk, gezondheid, etc? Neem niet vanzelfsprekend aan dat iedereen ook achter de geldende norm staat. Mensen houden zich soms aan een geldende norm omdat zij niet durven af te wijken van de rest, zelfs al staan ze er niet achter.
  2. Wat is de werkelijke behoefte? Waar hebben de medewerkers behoefte aan? Hebben zij behoefte aan een duidelijke scheiding tussen werk en privé? Hebben zij behoefte aan veel flexibiliteit om dit zelf in te richten? Welke motivatie hebben zij hiervoor?
  3. De gewenste norm. Welke alternatieven zijn er? Wat is passend bij het bedrijf? Wat zijn de consequenties van een nieuwe norm? En wie bepaalt uiteindelijk de nieuwe norm?
  4. Communiceer. Maak de nieuwe norm bekend, luid en duidelijk. Maak de nieuwe norm openlijk en expliciet bekend én deel ook de gedacht achter deze nieuwe aanpak.
  5. Spreek elkaar erop aan. Gedragsverandering vraagt aandacht. Help elkaar daarbij door elkaar erop aan te spreken en hou het lekker luchtig. Gebruik een flinke dosis humor.
  6. Evalueer. Check na enkele maanden: hoe staat het er nu mee? Is de gewenste norm inderdaad de nieuwe norm? Hoe werkt het in de praktijk? Levert het inderdaad de gewenste resultaten op gezondheid, verzuim, etc? Is het nodig om bij te sturen? En niet te vergeten, hoe ervaren de medewerkers de nieuwe norm?
  7. Deel het succes! Door het succes met elkaar te delen en te vieren wordt het succes van de nieuwe norm nog eens extra bevestigd.

Meer weten?

Wil je meer weten over het werken met Young Professionals, hoe je deze medewerkers waardevol kunt inzetten voor jouw organisatie? Neem contact op met Hester van Zoelen, Performance, Business & Career Coach, hester@IdentityWorks.nl en 06-24709714

Bronnen

  1. http://www.werken20.nl/nieuws-over-nieuwe-werken/productiviteit/38074/werknemer-wil-best-bereikbaar-zijn-maar-niet-altijd/
  2. Bereikbaar willen zijn. http://www.612telefoonservice.nl/altijd-bereikbaar-zijn-levert-stress-op/
  3. Werk-privebalans en werkdruk. https://www.personeelsnet.nl/bericht/altijd-maar-bereikbaar-zijn-zorgt-voor-werkstress/